diodia_stop_egnatia

Πραγματικότητα η Κίνηση Πολιτών της Ξάνθης ενάντια στα Διόδια της Εγνατίας

31 Ιουλίου 201000:15

 diodia_stop_egnatiaΣτη δημοσιότητα δόθηκε λίγο μετά το μεσημέρι της Παρασκευής το κείμενο που συνυπογράφουν τα πρώτα μέλη της Κίνησης Ενεργών Πολιτών της Ξάνθης ενάντια στα διόδια της Εγνατίας Οδού.

Όπως είναι γνωστό εδώ και μερικές μέρες υπήρξε στην Ξάνθη μια πρωτοβουλία πολιτών για τη δημιουργία μιας ανεξάρτητης κίνησης πολιτών με στόχο την έκφραση της λαϊκής δυσαρέσκειας απέναντι στη δρομολογούμενη εκγατάσταση διοδίων στην Εγνατία Οδό, κυρίως εξαιτίας του υπέρογκου κόστους που αυτά θα προκαλέσουν στους βορειοελλαδίτες οδηγούς και ιδιαίτερα σε όσους βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές όπως οι κάτοικοι της Θράκης.

Από το πρώτο κείμενο συνάγεται το συμπέρασμα ότι η κίνηση δεν έχει χαρακτήρα ακτιβιστικό αλλά διεκδικεί κάποια αιτήματα στη βάση της λογικής και των κοινωνικών κριτηρίων. Δεν απασχολείται με λεπτομερή νομικά ζητήματα  αλλά αποδέχεται την ανάγκη ύπαρξης διοδίων ζητώντας όμως λογικό κόστος. Στο κείμενό τους τα μέλη που υπογράφουν επισημαίνουν τις παραμέτρους που υπάρχουν για τη λειτουργία των διοδίων – για τα οποία ο Υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Μαγκριώτης σημείωσε ότι θα είναι μάλλον ηλεκτρονικά- αλλά και τις συνέπειες που θα έχει η υπέρογκη χρέωση για τους πολίτες της Βόρειας Ελλάδα και ειδικότερα της Ξάνθης.

Αναλυτικά το κείμενο, το οποίο υπογράφουν διάφοροι πολίτες της πόλης, από όλους τους πολιτικούς, κοινωνικούς, επαγγελματικούς  χώρους, αναφέρει:

Εδώ και λίγες ημέρες έχει συγκροτηθεί στην Ξάνθη μια ανεξάρτητη Κίνηση Ενεργών Πολιτών που έχει ως λόγο ύπαρξης να εκφράσει δημόσια και ανοιχτά την αντίθεση των ενεργών πολιτών στη δρομολογημένη εγκατάσταση υπερβολικού αριθμού διοδίων κατά μήκος της Εγνατίας Οδού. Η ειλημμένη απόφαση για την είσπραξη αντιτίμου 2,8 ευρώ από 13 σταθμούς διοδίων κατά μήκος της  Εγνατίας Οδού ή αντίστοιχων εσόδων μέσω ηλεκτρονικών διοδίων με βάση νεότερη δήλωση του Υφυπουργού Υποδομών, δεν μπορούν να γίνουν δεκτά από τις τοπικές κοινωνίες.

 Η επιβολή ενός τόσο υπερβολικού αντιτίμου, που υπολογίζεται σε περίπου 5 λεπτά ανά χιλιόμετρο, αποτελεί πρόκληση για τους χρήστες του οδικού άξονα και πρόκειται να προκαλέσει μια σειρά οικονομικών και κοινωνικών προβλημάτων για τους πολίτες της Βόρειας Ελλάδα και ειδικότερα, της δικής μας περιοχής τα οποία, μεταξύ άλλων, θα είναι:

  • Απομόνωση των περιοχών της Βόρειας Ελλάδας από τα αστικά κέντρα και απομάκρυνση μεταξύ των γειτονικών πόλεων που τα τελευταία χρόνια λειτουργούν ως κοινοί κοινωνικοί και οικονομικοί τόποι.
  • Εμβάθυνση κοινωνικών ανισοτήτων καθώς το αυξημένο κόστος μετακίνησης, σε συνδυασμό με τα καύσιμα, πλήττει τα χαμηλά εισοδήματα. Δεν πρέπει να παραλείπεται ότι ένα μέρος των μετακινήσεων γίνεται αναγκαστικά για λόγους υγείας.
  • Επιδείνωση της ασφάλειας των μετακινήσεων και αύξηση των τροχαίων δυστυχημάτων λόγω της διοχέτευσης μεγάλο όγκου οχημάτων στις παλιές Εθνικές Οδούς.
  • Αύξηση του κόστους των μετακινήσεων που επηρεάζει άμεσα και το κόστος των προϊόντων, ιδιαίτερα στις απομακρυσμένες περιοχές, όπως η δική μας.
  • Αύξηση των χρονοαποστάσεων που διανύονται στην Εγνατία Οδό.
  • Μείωση της τουριστικής κίνησης των νομών, ιδιαίτερα αυτών που βρίσκονται κοντά στα άκρα της Εγνατίας Οδού.

Θεωρούμε ρεαλιστική προοπτική την ύπαρξη διοδίων σε ένα σύγχρονο οδικό άξονα της χώρας, όμως αντίκειται σε κάθε κοινωνική και πολιτική λογική η επιβολή του σχεδιαζόμενου αριθμού των 13 σταθμών ή των αντίστοιχων ποσών με βάση χιλιομετρική χρέωση. Είναι φυσιολογικό, ο χρήστης του αυτοκινητοδρόμου να πληρώνει ένα κόστος (και κρίνεται θετικά η πρόθεση για συνάρτηση με τα χιλιόμετρα)  αλλά αυτό θα πρέπει να είναι λογικό ενώ, ταυτόχρονα, το κράτος οφείλει να συμμετάσχει σε αυτό. Παράλληλα, δε νοείται ύπαρξη διοδίων αν πρώτα δεν ολοκληρωθούν όλα τα έργα υποδομής που απουσιάζουν  και εξυπηρετούν στοιχειώδεις και πρακτικές ανάγκες των οδηγών. (Σταθμοί Εξυπηρέτησης, Πρατήρια Καυσίμων, Τουαλέτες, Πάρκινγκ κ.α.)

Η αξιοπρεπής οδική υποδομή που απολαμβάνει σήμερα ο κάτοικος της Βόρειας Ελλάδας, κατασκευάστηκε στην Ελλάδα με θλιβερή καθυστέρηση πολλών δεκαετιών σε σχέση με την πολιτισμένη Ευρώπη και μάλιστα επιδοτήθηκε σε ποσοστό 50% από ευρωπαϊκούς πόρους. Δεν εμπλεκόμαστε στον τρόπο που η πολιτεία επιθυμεί να εκμεταλλευτεί τους σταθμούς διοδίων και τις δαπάνες ή τα δάνεια που θα καλύψει, όμως θεωρούμε ότι το υψηλό κόστος που σχεδιάζει αποτρέπει τον πολίτη από τη χρήση του αυτοκινητοδρόμου με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Η Κίνηση Ενεργών Πολιτών της Ξάνθης ενάντια στα διόδια της Εγνατίας Οδού:

  1. Ζητά από την Εγνατία Οδό Α.Ε. και το Υπουργείο Μεταφορών την εκλογίκευση του αντιτίμου που σχεδιάζει να εισπράττει σε όλο το μήκος της Εγνατίας Οδού, πριν ξεκινήσει η εγκατάστασή τους ώστε να αποφευχθούν κοινωνικές εκρήξεις και σοβαρές αντιδράσεις, όπως αυτές που είναι σε εξέλιξη στο Νότια Ελλάδα για άλλους σταθμούς και δίκτυα.
  2. Καλεί τους πολίτες της Ξάνθης να στηρίξουν αυτή την πρωτοβουλία και να ενημερωθούν για τις παραμέτρους του προβλήματος. Η κίνηση Πολιτών είναι ανοιχτή σε όλους χωρίς καμία προϋπόθεση και δεν διαθέτει κανενός είδους ηγεσία, καταστατικό, πολιτική καθοδήγηση, αλλότρια στόχευση.  Οι πολίτες μπορούν να εκδηλώνουν το ενδιαφέρον τους με ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στη διεύθυνση info@xanthipress.gr ώστε να συμμετάσχουν στις δράσεις της κίνησης και να ενημερώνονται άμεσα για όσα συμβαίνουν.
  3. Γνωστοποιεί ότι σύντομα θα επιδιώξει να έρθει σε επαφή με τους πολιτικούς, κοινωνικούς και επαγγελματικούς φορείς της περιοχής για να ενημερώσει για το πρόβλημα και τις θέσεις που υπάρχουν ώστε να επιτευχθεί ενότητα λόγων και στόχων και  το αίτημα να αποκτήσει μεγαλύτερη θεσμική και πολιτική νομιμοποίηση και, κυρίως,  αποτελεσματικότητα.
  4. Καλεί υπάρχουσες πρωτοβουλίες πολιτών ή ευαισθητοποιημένους κατοίκους των γειτονικών περιοχών της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, να αναπτύξουν ανάλογη πρωτοβουλία προς όφελος όλων στην περιοχή και προτίθεται να υποστηρίξει με κάθε μέσο τη δράση τους καθώς μόνο τότε η πρωτοβουλία θα είναι αποτελεσματική.

Την πρώτη διακήρυξη των θέσεων υπογράφουν με αλφαβητική σειρά οι  πρώτοι από τους πολίτες της πόλης που εκδήλωσαν το ενδιαφέρον να συμμετάσχουν στην πρωτοβουλία:

Ανθόπουλος Δημήτριος, Ιδιωτικός Υπάλληλος

Ανταμπούφης Νίκος, Εκπαιδευτικός

Βαΐτσης Τριαντάφυλλος, Αντιπρόεδρος Πανελληνίου Συλλόγου Διπλ. Μηχανικών Περιβάλλοντος

Γούναρης Κώστας, Πρόεδρος Δικηγορικού Συλλόγου Ξάνθης 

Γώγος Πασχάλης, Τοπογράφος Μηχανικός 

Καλιαμπάκας Νίκος, Επαγγελματίας

Καραμπουγιούκογλου Σαμή, Δημοσιογράφος 

Κοκκινίδης Σταύρος, Επιχειρηματίας  

Κουρπαλίδης Ιωάννης, Γιατρός

Λεοντής Νικόλαος, Πρόεδρος Φαρμακευτικού Συλλόγου Ξάνθης

Λογδανίδης Γεώργιος, Χημικός Μηχανικός

Μπατζακίδης Γεώργιος, Γεν. Γραμματέας ΟΕΒΕΞ

Ούτσης Πέτρος, Επιχειρηματίας

Παπαδόπουλος Γεώργιος, Εκπαιδευτικός

Παραστατίδης Φίλιππος, Οικονομολόγος

Πουσπουρίκας Μιχάλης, Οικονομολόγος

Σιδηρόπουλος Ιωάννης, Δημοσιογράφος

Τοτίεφ Δημήτριος, Τραπεζικός

Χατζόπουλος Σταύρος, Φαρμακοποιός

Αρθρογράφος

mm
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr