Μετά από πρωτοβουλία βουλευτών του ΠΑΣΟΚ, κατατέθηκε στις 6/6/2013 Ερώτηση προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, σχετικά με τον εξορθολογισμό του πλαισίου λειτουργίας των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης Δικαιωμάτων Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΑΕΠΙ κλπ), καθώς το παρόν καθεστώς είναι σε πολλές περιπτώσεις άστοχο ή και άδικο. Χαρακτηριστικά είναι τα ζητήματα του αμοιβολογίου, των μικρών καταστημάτων απομακρυσμένων περιοχών κλπ.
Ήδη έχει δρομολογηθεί και αναμένεται άμεσα συνάντηση με τον κ. Υπουργό για το θέμα αυτό.
Προς πληρέστερη ενημέρωσή σας, παραθέτουμε το κείμενο της Ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ
τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού
Θέμα: Εκσυγχρονισμός πλαισίου προστασίας πνευματικής ιδιοκτησίας
Είναι γνωστό ότι πέραν των άλλων δαπανών, τα ποσά που καλούνται να πληρώσουν οι επιχειρήσεις εστίασης και αναψυχής στις εταιρίες πνευματικής ιδιοκτησίας, είναι δυσβάσταχτα, χωρίς να συνυπολογίζεται το κριτήριο του δυσπρόσιτου ορισμένων περιοχών, αλλά και χωρίς να υπάρχουν σαφή κριτήρια για τον τρόπο κατάρτισης του εκάστοτε αμοιβολογίου.
Για παράδειγμα, ένα μικρό καφενείο, σε ένα απομακρυσμένο χωριό, με πενήντα κατοίκους, το οποίο έχει τηλεόραση υπόκειται στον έλεγχο περισσοτέρων του ενός ελεγκτικού φορέα, χωρίς να υπάρχει σαφής ενημέρωση, ούτε πλαίσιο των υποχρεώσεων και των δικαιωμάτων του ιδιοκτήτη.
Τα αμοιβολόγια καταρτίζονται από τους αντίστοιχους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης (εταιρείες πνευματικής ιδιοκτησίας) και σε περίπτωση διαφωνίας των χρηστών για το ύψος της αμοιβής,ο νόμος περί πνευματικής ιδιοκτησίας 2121/1993 δίνει το δικαίωμα ασφαλιστικών μέτρων, αφού πρώτα καταβληθεί το οριζόμενο ποσό, και ακόμη, παρέχεται η δυνατότητα προσφυγής σε διαιτησία, με διαιτητή που θα ορίσουν είτε από κοινού οι ΟΣΔ και οι αντιπροσωπευτικές οργανώσεις των χρηστών ή ο Υπουργός Πολιτισμού. (άρθρο 56 παρ. 3 εδ. α΄-δ΄ ν. 2121/1993).
Σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό καθεστώς, ούτε ο Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας ούτε ο αρμόδιος Υπουργός μπορούν να επέμβουν στον προσδιορισμό των αμοιβών για τη χρήση των έργων του ρεπερτορίου των ΟΣΔ που καθορίζεται αποκλειστικά από αυτούς.
Ο Νόμος ορίζει ότι, τόσο κατά την κατάστρωση όσο και κατά την εφαρμογή των αμοιβολογίων οι Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) οφείλουν να ενεργούν, χωρίς αυθαιρεσία και να μην προβαίνουν σε καταχρηστικές διακρίσεις, αφού τα αμοιβολόγια εναπόκεινται στην κρίση τους, ενώ υφίσταται και η δυνατότητα κατάρτισης –προαιρετικά- συμφωνιών μεταξύ ΟΣΔ και οργανώσεων αντιπροσωπευτικών των χρηστών, οι οποίες, ωστόσο σήμερα δεν υφίστανται, που να ρυθμίζουν την οφειλόμενη αμοιβή και άλλα σχετικά ζητήματα (άρθρο 56 παρ.3 εδ.στ και ζ ν. 2121/1993), με τον προσδιορισμό των αμοιβών ελέγχεται μόνο από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από το 2007 δεν έχει γίνει καμία αναμόρφωση του αμοιβολογίου, παρά το γεγονός ότι οι κοινωνικοοικονομικές συνθήκες έχουν άρδην αλλάξει τα τελευταία χρόνια.
Σε ό,τι αφορά τις ποινικές κυρώσεις, σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο, δεν γίνεται διάκριση στις σχετικές παραβάσεις, έτσι, προβλέπεται το ίδιο εύρος ποινής για τον επαγγελματία, που στο κατάστημά του παίζει μουσική χωρίςάδεια της ΑΕΠΙ, με κάποιον που αντιγράφει και αναπαράγει cd ή dvd. Επίσης,συμβαίνει το εξής παράδοξο, ο ιδιοκτήτης ενός καφέ που δεν έχει άδεια λειτουργίας ή άδεια μουσικής μπορεί να τιμωρηθεί με κράτηση μέχρι τρεις μήνες (άρθρο 31 παρ. 3 Ν.3904/2010), ήτοι τιμωρείται για πταίσμα, αν όμως δεν έχει πληρώσει ΑΕΠΙ στο ίδιο κατάστημα, τιμωρείται με τουλάχιστον ένα χρόνο φυλακή (πλημμέλημα). Δηλαδή το δικαιικό σύστημα προσδίδει μεγαλύτερη απαξία στην μη πληρωμή της ΑΕΠΙ, απ’ ό,τι στην μη νόμιμη λειτουργία των καταστημάτων.
Ερωτάται ο κύριος Υπουργός
6 Ιουνίου 2013
Οι ερωτώντες βουλευτές
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, για την συλλογή στατιστικών στοιχείων και την διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας σας.
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Tι είναι τα Cookies;