Στο προηγούμενο άρθρο μου (25/11/2014) με τίτλο «Είναι διαφορετικά πρόσωπα ο ΘΕΟΣ των Χριστιανών και ο ΑΛΛΑΧ των Μωαμεθανών;» στο οποίο δείχθηκε ότι ο ΘΕΟΣ και ο ΑΛΛΑΧ είναι το ίδιο πρόσωπο αλλά με άλλο όνομα (ελληνικό και αραβικό αντίστοιχα), κατέληγα με την φράση:
«Αρκετή φαιά ουσία και μελάνι καταναλώθηκε για να βρεθούν και να προβληθούν αυτά που μας χωρίζουν. Δεν είναι καιρός να αρχίσουμε να βρίσκουμε και να αναδεικνύουμε και αυτά που μας ενώνουν;»
Χρόνια τώρα οι οπαδοί των δύο πίστεων, της χριστιανικής και της ισλαμικής, από την ώρα που γεννιόμαστε, διαποτιζόμαστε και μεγαλώνουμε με την ιδέα ότι ανάμεσα στις δύο πίστεις υπάρχει χάσμα αγεφύρωτο και ότι η μια είναι αντίπαλη της άλλης και ότι πρέπει η μία να εξολοθρεύσει την άλλη. Την αντιπαλότητα αυτή την καλλιέργησαν αυτοί που θέλησαν να εκμεταλλευτούν το θρησκευτικό συναίσθημα των ανθρώπων, για να τους χρησιμοποιήσουν στις μάχες που χρειάζονταν να δώσουν για να κατακτήσουν την πολιτική εξουσία (και φυσικά τα πλούτη και την δόξα που την συνοδεύουν, αυτό να μη το ξεχνάμε). Και το πέτυχαν βασιζόμενοι στην άγνοια του ενός για τα θρησκευτικά πιστεύω του άλλου. Δεχθήκαμε την παραπληροφόρηση που μας παρουσίαζαν ως «θεόπεμπτη αλήθεια» και δεν σκύψαμε εμείς οι ίδιοι, ο ένας στα Ιερά Βιβλία του άλλου για να δούμε τι πραγματικά πιστεύει ο άλλος. Πως όμως να το κάνουμε, όταν μας καλλιέργησαν τον φόβο ότι και μόνο να πιάσουμε στα χέρια μας ο ένας τα Ιερά Βιβλία του άλλου, θα κάνουμε μεγάλο αμάρτημα και θα καταλήξουμε στην κόλαση! Θα πρέπει βέβαια να παραδεχθούμε ότι υπάρχει και μια αντικειμενική δυσκολία στην ανάγνωση αυτών των βιβλίων, γιατί είναι γραμμένα σε γλώσσες που δεν είναι κατανοητές. Τα μεν Ιερά Ευαγγέλια και τα άλλα κείμενα της χριστιανικής πίστης είναι γραμμένα σε μια γλώσσα που είναι εξέλιξη της αρχαίας ελληνικής, την οποία δυσκολεύονται να καταλάβουν ακόμη και αυτοί που έχουν τα ελληνικά ως μητρική τους γλώσσα, το δε Ιερό Κοράνι και τα άλλα κείμενα της ισλαμικής πίστης είναι γραμμένα στα αραβικά και φυσικά δεν είναι κατανοητά από όσους δεν ξέρουν αραβικά. Έτσι η άγνοια για το τι πραγματικά γράφουν τα βιβλία αυτά άφησε ελεύθερο το πεδίο σε αυτούς που είχαν συμφέρον να σπείρουν τον θρησκευτικό φανατισμό και να στρέψουν τον ένα ενάντια στον άλλο, παρουσιάζοντας επιλεκτικά όσα ήθελαν να προβάλουν και αποσιωπώντας όσα μπορούσαν να χαλάσουν τα σχέδιά τους. Και ο θρησκευτικός φανατισμός τροφοδότησε με την σειρά του τον εθνικό φανατισμό.
Ευτυχώς η σύγχρονη τεχνολογική εξέλιξη, το διαδίκτυο, μας δίνει πλέον την δυνατότητα να έχουμε άμεση πρόσβαση στα βιβλία αυτά μέσω των μεταφράσεών τους στις άλλες γλώσσες. Έτσι μπορούμε να βρούμε αλλά και να ακούσουμε τα Ιερά Ευαγγέλια και το Ιερό Κοράνι στα νέα ελληνικά, στα τουρκικά, στα αλβανικά, στα βουλγαρικά, στα αγγλικά κλπ. και να μάθουμε από πρώτο χέρι τι πραγματικά αναφέρουν. Τότε θα διαπιστώσουμε όλη την παραπληροφόρηση που δεχθήκαμε, η οποία δημιούργησε και το χάσμα που υπάρχει μεταξύ μας. Είναι ελπιδοφόρο το ότι τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει ένας διαθρησκευτικός διάλογος με πρωτοβουλία φωτισμένων ανθρώπων των διαφόρων θρησκειών και σίγουρα αυτό θα μαλακώσει τους ανθρώπους, θα τους κάνει πιο ανεκτικούς στις δοξασίες του άλλου και θα είναι πιο δύσκολο να φανατίζονται και να χρησιμοποιούνται από αυτούς που τους βλέπουν μόνο ως όπλο για την κατάκτηση προσωπικών επιδιώξεων.
Ένα στοιχείο που θα μπορούσε να αποτελέσει σημείο επαφής μεταξύ των οπαδών της χριστιανικής πίστης και των οπαδών της ισλαμικής πίστης είναι η μορφή της Παρθένου Μαρίας.
Είναι πασίγνωστο, ότι για την χριστιανική πίστη η Παρθένος Μαρία είναι ένα από τα πιο σημαντικά και σεβάσμια πρόσωπα. Ο λόγος είναι ότι αυτή έφερε στον κόσμο τον Ιησού Χριστό και μάλιστα με τρόπο υπερφυσικό, χωρίς δηλ. να έρθει σε επαφή με άνδρα, αλλά με την επέμβαση του Θεού. Γι΄ αυτό και ονομάζεται Παρθένος. Αυτό όμως που ελάχιστοι γνωρίζουν, είναι ότι και στην ισλαμική πίστη η Παρθένος Μαρία (Μαριάμ στα αραβικά) είναι ένα εξίσου σημαντικό και σεβάσμιο πρόσωπο και μάλιστα για τον ίδιο ακριβώς λόγο: ότι έφερε στον κόσμο τον Ιησού Χριστό (Ισά Μεσίχ στα αραβικά) χωρίς να έρθει σε επαφή με άνδρα, αλλά με την επέμβαση του Θεού (Αλλάχ στα αραβικά).
Στην χριστιανική πίστη τα γεγονότα που σχετίζονται με την Παρθένο Μαρία και την γέννηση του Ιησού περιέχονται στο 1ο κεφάλαιο του Ιερού Ευαγγελίου του Λουκά. Στα Ιερά Ευαγγέλια ο Ιησούς αναφέρεται ως «Ιησούς Χριστός». Η λέξη «χριστός» είναι αρχαία ελληνική και σημαίνει «αυτός που έχει δεχθεί το χρίσμα», το δε «χρίσμα» είναι το λάδι με το οποίο αλείφονταν κάποιος κατά την ανάληψη ενός αξιώματος (π.χ. αρχιερέας ή βασιλιάς). Οι προφήτες θεωρούνταν ότι είχαν χριστεί και αυτοί αλλά μεταφορικά: όχι με λάδι αλλά με το πνεύμα του Θεού. Στις εβραϊκές προφητείες αυτός που είχε χριστεί με το πνεύμα του Θεού λέγονταν «Μασιάχ». Το «Μασιάχ» αποδόθηκε στα ελληνικά και με το «Μεσσίας». Η ζωή και η διδασκαλία του Ιησού Χριστού περιγράφονται στα 4 Ιερά Ευαγγέλια (του Ματθαίου, του Λουκά, του Μάρκου και του Ιωάννη) και σύμφωνα με την χριστιανική πίστη τα υπαγόρευσε στους Ευαγγελιστές ο Θεός. Ο ίδιος ο Ιησούς δεν άφησε γραπτά κείμενα.
Στην ισλαμική πίστη τα γεγονότα που σχετίζονται με την γέννηση του Ιησού αναφέρονται στο 3ο κεφάλαιο του Ιερού Κορανίου. Το Ιερό Κοράνι αποτελείται από 114 κεφάλαια που ονομάζονται Σούρες και σύμφωνα με την ισλαμική πίστη αποκαλύφθηκαν στον Προφήτη Μωάμεθ από τον Θεό (Αλλάχ στα αραβικά) κατά την διάρκεια 23 χρόνων. Κάθε Σούρα αποτελείται από πολλούς στίχους. Οι πρώτοι οπαδοί του Μωάμεθ διδάχθηκαν τις Σούρες από τον Μωάμεθ προφορικά. Μετά τον θάνατο του, οι οπαδοί του τις συγκέντρωσαν και τις κατέγραψαν. Αυτή η καταγραφή είναι το Ιερό Κοράνι. Στο Ιερό Κοράνι ο Θεός αναφέρεται ως Αλλάχ, από το αραβικό «Αλ-Ιλάχ» που σημαίνει «Ο Θεός» («Αλ» είναι το άρθρο «Ο» και «Ιλάχ» είναι η λέξης «Θεός»). Οι πολυθεϊστές άραβες πριν να ασπαστούν την πίστη στον Θεό της Βίβλου πίστευαν σε πολλούς «ιλάχ». Για να διακρίνουν Αυτόν τον Ένα και Μοναδικό «Ιλάχ» από τους άλλους «ιλάχ», τον ονόμασαν «Αλ-Ιλάχ» δηλ «Ο Θεός», από το οποίο προήλθε το Αλλάχ. Στο Ιερό Κοράνι η Μαρία αναφέρεται ως Μαριάμ, ο δε Ιησούς Χριστός αναφέρεται ως Ισά Μεσίχ, που είναι η απόδοση στα αραβικά του «Γεσούα Μασιάχ» που σημαίνει «Ιησούς Χριστός» (Γεσουά=Ιησούς και Μασιάχ=Χριστός ή Μεσσίας).
Στο άρθρο αυτό θα γίνει η παρουσίαση των γεγονότων που σχετίζονται με το θαύμα της γέννησης του Ιησού Χριστού όπως αναφέρονται στα Ιερά Ευαγγέλια και στο Ιερό Κοράνι. Έτσι θα δοθεί η ευκαιρία στους πιστούς της μιας πλευράς να γνωρίσουν τι λένε οι Ιερές Γραφές της άλλης.
Ας δούμε πρώτα πως περιγράφεται αυτό το θαύμα στα Ιερά Ευαγγέλια. Η περιγραφή γίνεται στους στίχους 26 έως 38 του 1ου Κεφαλαίου του Ευαγγελίου του Λουκά. Το κείμενο παρατίθεται από την μετάφραση στα νέα ελληνικά της Ιεράς Μητρόπολης Θεσσαλονίκης, και η οποία υπάρχει αναρτημένη στο διαδίκτυο.
«26. Τον έκτο μήνα της εγκυμοσύνης της Ελισάβετ, ο Θεός έστειλε τον άγγελο Γαβριήλ στην πόλη της Γαλιλαίας Ναζαρέτ,
Ας δούμε τώρα και την περιγραφή του θαύματος στο Ιερό Κοράνι. Η περιγραφή γίνεται στους στίχους 42 έως 52 της Σούρας 3. Το κείμενο παρατίθεται από την μετάφραση στα νέα ελληνικά που έγινε από το «ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΑ ΦΑΧΝΤ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΚΟΡΑΝΙΟΥ» και η οποία υπάρχει αναρτημένη στο διαδίκτυο. Οι λέξεις μέσα σε παρένθεση δεν υπάρχουν στο αραβικό κείμενο αλλά είναι επεξηγήσεις του μεταφραστή.
«42. Κοίτα! Οι άγγελοι είπαν: “Ω! Μαριάμ! Ο ΑΛΛΑΧ σε διάλεξε και σ’ εξάγνισε, προτιμώντας σε ανάμεσα απ’ όλες τις γυναίκες των εθνών.
48.”Και θα του διδάξει (ο ΑΛΛΑΧ) το Βιβλίο (ή τη γραφή) τη Σοφία, τον Νόμο και το Ευαγγέλιο.
Οι ομοιότητες των δύο αποσπασμάτων είναι εντυπωσιακές. Ας τις δούμε αναλυτικά:
1 Ο Θεός/Αλλάχ κάνει την Μαριάμ να είναι ξεχωριστή ανάμεσα σε όλες τις γυναίκες του κόσμου:
Ιερό Ευαγγέλιο: «28. Παρουσιάστηκε λοιπόν σ΄ αυτήν ο άγγελος και της είπε: “Χαίρε εσύ, η προικισμένη με την χάρη του Θεού! Ο Κύριος είναι μαζί σου. Ευλογημένη απ΄ τον Θεό είσαι εσύ, περισσότερο απ΄ όλες τις γυναίκες”.»
Ιερό Κοράνι: «42. Κοίτα! Οι άγγελοι είπαν: “Ω! Μαριάμ! Ο ΑΛΛΑΧ σε διάλεξε και σ’ εξάγνισε, προτιμώντας σε ανάμεσα απ’ όλες τις γυναίκες των εθνών.»
Ιερό Ευαγγέλιο: «30. Ο άγγελος της είπε: “Μη φοβάσαι, Μαριάμ, ο Θεός σου έδωσε τη χάρη του,
Ιερό Κοράνι: «45. Κοίτα! Οι άγγελοι είπαν: “Ω Μαριάμ! Ο ΑΛΛΑΧ σου αναγγέλλει ευχάριστα νέα μ’ ένα Λόγο του, το όνομά του θα είναι Ισά Μεσίχ (Ιησούς Χριστός), το παιδί της Μαριάμ, θα τύχει δε μεγάλης τιμής σ’ αυτόν τον κόσμο και στο μελλοντικό, και σύντροφος μ’ εκείνους που βρίσκονται πολύ κοντά στον ΑΛΛΑΧ.»
Ιερό Ευαγγέλιο: «34. Η Μαριάμ τότε ρώτησε τον άγγελο· “Πως θα μου συμβεί αυτό, αφού εγώ δεν έχω συζυγικές σχέσεις με κανέναν άνδρα;»
Ιερό Κοράνι Σούρα 3: «47. Κι εκείνη ρώτησε: “Ω! Κύριέ μου! Πώς είναι δυνατό ν’ αποχτήσω παιδί, ενώ κανείς άνδρας δεν με πλησίασε;” Είπε: “Έτσι θα γίνει, ο ΑΛΛΑΧ δημιουργεί ό,τι θελήσει. Όταν σχεδιάσει κάτι, διατάζει και λέγει, “Γεννηθήτω” και γίνεται.»
Ιερό Κοράνι Σούρα 19: «91. Και (θυμήσου) αυτήν που φύλαξε την αγνότητά της. Εμφυσήσαμε μέσα της από το Πνεύμα Μας (με τον άγγελο) και κάναμε αυτήν και τον γιο της ένα (άξιο θαυμασμού) Σημείο για όλους τους λαούς.»
Πως όμως από αυτές τις ομοιότητες κατέληξαν οι δύο πίστεις να «τρώγονται» μεταξύ τους; Εδώ αρχίζει μια άλλη μεγάλη ιστορία, που όμως θα την αναπτύξουμε σε επόμενο άρθρο, γιατί το σημερινό έχει ως θέμα την Παρθένο Μαρία.
του Τριαντάφυλλου Σφυρή, Πολιτικού Μηχανικού
(tsfiris@gmail.com – 6976609059)
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, για την συλλογή στατιστικών στοιχείων και την διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας σας.
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Tι είναι τα Cookies;