dimarxeio_xanthis

Ελεγκτές Δημόσιας Διοίκησης: Στις Δημοτικές Επιχειρήσεις το «μεγάλο φαγοπότι»

1 Ιουλίου 201023:43

dimarxeio_xanthis«Μεγάλο φαγοπότι» στις δημοτικές επιχειρήσεις εντοπίζει στην έκτη κατά σειρά ετήσια έκθεση, του 2009, ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρος Ρακιτζής.

Μάλιστα, καθώς σύμφωνα με τον Γενικό Επιθεωρητή, στο εξής απαγορεύεται ο δανεισμός των τοπικών αρχών αν δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν το δάνειο τους, αφού είναι πλέον απαραίτητο να εξασφαλίσουν το 20% του ποσού, που αιτούνται ως δανειοδότηση. Σχολίασε δε, πως αμφιβάλλει αν θα υπάρξει πλέον ενδιαφέρον για το αξίωμα των δημάρχων.


Όπως αναφέρεται στην έκθεση οι παράγοντες που ευνοούν την κακοδιαχείριση στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπως είχαν διαπιστωθεί και στις προηγούμενες εκθέσεις από το 2003 έως το 2008 είναι «
η άσκηση της εξουσίας εκ μέρους αρκετών αιρετών αρχόντων στα όρια της νομιμότητας ή και πέραν αυτής, η απότομη και χωρίς προηγούμενη οργάνωση της απαιτούμενης υποδομής μεταβίβαση σ’ αυτούς αρμοδιοτήτων από την κεντρική διοίκηση, οι ανεπαρκείς έλεγχοι της κεντρικής διοίκησης, οι ανεπαρκείς μελέτες για την εκτέλεση έργων, που πολλές φορές γίνονται σκοπίμως για να δικαιολογηθούν πρόσθετες εργασίες, ακόμη η έγκριση αποφάσεων των ΟΤΑ εκ μέρους της εποπτευούσης αρχής μόνο δια της παρόδου της προθεσμίας προς αναπομπή και κυρίως η έλλειψη δυνατότητας ελέγχου εκ μέρους της Διοίκησης των δημοτικών επιχειρήσεων.»

Οι τομείς της κακοδιοίκησης

Όσον αφορά του τομείς που επικεντρώνεται η κακοδιοίκηση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση «είναι κυρίως οι πολεοδομίες, το περιβάλλον, οι μεταφορές, τα δημόσια έργα, οι άδειες καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος (η συζήτηση για τη λήψη των αποφάσεων για την ανάκληση των παράνομων αδειών, πολλές φορές τοποθετούνται τελευταίες στην ημερήσια διάταξη των Δημοτικών Συμβουλίων, με αποτέλεσμα να μη συζητούνται και να ανακαλούνται τελικώς μόνο σε νεκρές από άποψη δραστηριότητας περιόδους), οι δημοτικές επιχειρήσεις που είναι σχεδόν όλες ελλειμματικές, ενώ παράλληλα σε πολλές περιπτώσεις οι υπηρεσίες που προσφέρονται στους πολίτες είναι ελλιπείς. Επίσης οι ΟΤΑ δεν εκτελούν δικαστικές αποφάσεις ή συμμορφώνονται μ’ αυτές με μεγάλη καθυστέρηση. Πρέπει, όμως, να επαινέσουμε το αξιόλογο έργο που επιτελούν τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών. Ελπίζουμε με την εισαγωγή του σχεδίου Καλλικράτης να βελτιωθούν οι τωρινές απαράδεκτες συνθήκες», προσθέτει στην έκθεση του ο Γενικός Επιθεωρητής.

Μάλιστα ο Γενικός Επιθεωρητής αναφέρει συγκεκριμένες περιπτώσεις εκτεταμένης κακοδιαχείρισης, στις οποίες δεν περιλμβάνεται κάποια από την περιοχή.

Παράλληλα “οι Οικονομικοί Επιθεωρητές από τον έλεγχο που πραγματοποίησαν σε Δήμους και ΝΠΔΔ διαπίστωσαν εκτός των άλλων και τη μη απόδοση παρακρατουμένων φόρων (ΦΜΥ, Φόρος Εισοδήματος κ.λπ.) υπέρ του Δημοσίου και ενημέρωσαν άμεσα τις αρμόδιες Υπηρεσίες για τον κατά περίπτωση φορολογικό έλεγχο.”

Επιπλέον, στην έκθεση αναφέρονται χαρακτηριστικές περιπτώσεις τεχνικών έργων που δεν υλοποιήθηκαν στο σύνολό τους όπως για παράδειγμα τα «Αντιπλημμυρικά έργα χειμάρρων Φονιά, Μεριδιάτη και Κηπηρίωνα» της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Δωδεκανήσου.

Ανοχή των ΟΤΑ στα περίπτερα SUPER MARKET

Με την ανοχή των ΟΤΑ οι διάφοροι επαγγελματίες και τα περίπτερα, τα οποία πλέον έχουν μέγεθος και λειτουργία SUPER MARKET έχουν καταλάβει παράνομα τα κεντρικά πεζοδρόμια των δήμων με αποτέλεσμα να κατέρχονται οι πεζοί στο οδόστρωμα με κίνδυνο τραυματισμού τους, έχουν άλλωστε καταγραφεί ήδη παρόμοια περιστατικά, ενώ δυσχεραίνεται ή εμποδίζεται τελείως η διέλευση των ΑΜΕΑ. Για την εξάλειψη των φαινομένων αυτών πρέπει επιτέλους οι δημοτικές αστυνομίες να ασκήσουν τα αστυνομικά τους καθήκοντα. Τέλος ως πολύ επιμορφωτικό και διαφωτιστικό για τους πολίτες μέτρο είναι να υποχρεωθούν νομοθετικά οι ΟΤΑ να αναγράφουν δια βραχέων στις πινακίδες των οδών την αιτία της ονοματοδοσίας ώστε να διαιωνίζεται η ιστορική μνήμη.

Προτάσεις για λιγότερη διαφθορά

Όπως τονίζεται στην έκθεση “από τη μέχρι τώρα εμπειρία μας προκύπτει το συμπέρασμα ότι κυρίως οι ΟΤΑ α΄ βαθμού αλλά και οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις σε μικρότερο βαθμό, εμπλέκονται σε πολλές περιπτώσεις κακοδιοίκησης η οποία όπως είναι γνωστό οδηγεί αρκετές φορές και στη διαφθορά ή ευνοεί την ανάπτυξή της.”

Κατά τον Γενικό Επιθεωρητή “η Δημόσια Διοίκηση θα μπορούσε να λειτουργήσει πιο αποτελεσματικά και διάφανα και να αποδώσει στο έργο που της ζητεί ο λαός και για το οποίο υποβάλλεται σε τόσες οικονομικές θυσίες εφόσον παγιωθούν οι αναγκαίες  διαρθρωτικές αλλαγές όπως:

– η επαναφορά του κωλύματος εντοπιότητας για υπαλλήλους ή λειτουργούς σε κρίσιμους ή ιδιαίτερους τομείς του κράτους όπως δικαιοσύνη, αστυνομία, λιμενικό σώμα, εφορία/κτηματικές υπηρεσίες, πολεοδομία κ.λ.π.
– η ενίσχυση των μηχανισμών και συστημάτων ελέγχου και αυτοελέγχου τόσο στην κεντρική όσο και στην τοπική αυτοδιοίκηση, με ουσιαστικότερο
και αποτελεσματικότερο έλεγχο από τις Περιφέρειες στους ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού και την εισαγωγή του ελέγχου στις δημοτικές επιχειρήσεις,

Όμως, διαφθορά δεν υπάρχει μόνο στους ΟΤΑ

Βεβαίως, τα φαινόμενα διαφθοράς και κακοδιοίκησης δεν αφορούν μόνο τους ΟΤΑ. Όπως είπε ο κ. Ρακιντζής από τους 4.440 ελέγχους που διενεργήθηκαν 724 υποθέσεις παραπέμφθηκαν στον εισαγγελέα, ενώ άλλες 185 παραπέμφθηκαν στον εισαγγελέα από τον ίδιο τον ΓΕΔΔ.

Μεταξύ των κραυγαλέων περιπτώσεων κακοδιοίκησης, παράβασης καθήκοντος και άλλων ατασθαλιών, ήταν:

• Αντιπρόεδρος συλλόγου εργαζομένων στο υπουργείο Πολιτισμού (σήμερα συνταξιούχος), ύστερα από έλεγχο «Πόθεν Έσχες», βρέθηκε να έχει στην κατοχή του ποσό 9 εκατ. ευρώ, που δεν δικαιολογείτο από τα εισοδήματά του.
• Διευθύντρια του υπουργείου Υγείας συμμετείχε επ’ αμοιβή σε 31 επιτροπές. Όπως σημείωσε ο κ. Ρακιτζής, σήμερα οι υπάλληλοι δεν αμείβονται επί πλέον για τέτοιου είδους υπηρεσίες και παρατηρείται πρόβλημα στελέχωσης.
• Πανεπιστημιακός γιατρός σε δημόσιο νοσοκομείο, από το οποίο συνταξιοδοτήθηκε, πήρε μαζί του φεύγοντας τους φακέλους 440 ασθενών του στη νέα του θέση σε ιδιωτικό θεραπευτήριο.
Επιπλέον, ύστερα από ελέγχους σε διάφορες δημόσιες εταιρίες και οργανισμούς διαπιστώθηκε μεγάλος αριθμός προσλήψεων κατά την προεκλογική περίοδο: Στην ΤΡΑΜ ΑΕ το διάστημα από 1/4/04 έως 2/9/09 το προσωπικό αυξήθηκε κατά 250%. Αύξηση, αλλά μικρότερη, παρατηρήθηκε και στην Κτηματολόγιο ΑΕ.

Σε ό,τι αφορά τις θεσμικές προτάσεις του ΓΕΔΔ, που υλοποιήθηκαν, αυτές είναι:
• Αποξήλωση παράνομων διαφημιστικών πινακίδων
• Μείωση μισθωμάτων δημόσιων υπηρεσιών
• Σύσταση υπηρεσίας κατεδαφίσεων αυθαίρετων κατασκευών

Ο κ. Ρακιτζής είπε ακόμη πως η ενοποίηση όλων των ελεγκτικών σωμάτων θα ήταν μια πολύ θετική ενέργεια, διότι έτσι, όπως λειτουργεί σήμερα ο ελεγκτικός μηχανισμός, δαπανώνται χρήμα και χρόνος, που αγγίζουν το ποσοστό του 70%. Πρόσθεσε, ωστόσο, πως «πρόκειται για μια υπόθεση, που δύσκολα μπορεί να πραγματοποιηθεί». Τέλος ζήτησε «να αλλάξουμε νοοτροπία και να σεβόμαστε τους θεσμούς.»

Πηγή: Αυτοδιοίκηση

Αρθρογράφος

mm
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr