Ολοένα και περισσότεροι πολίτες βλέπουν τους λογαριασμούς των τηλεφώνων τους να είναι χρεωμένοι, μετά από μηνύματα που δέχονται από πενταψήφιους αριθμούς.
Είναι χιλιάδες οι καταγγελίες από χρήστες κινητών τηλεφώνων που βλέπουν τους λογαριασμούς τους χρεωμένους με μεγάλα ποσά και αιτία είναι τα μηνύματα που αποστέλλονται από πενταψήφιους αριθμούς.
Ως επί το πλείστον οι αριθμοί αυτοί σου στέλνουν μηνύματα για τα οποία χρεώνεσαι με την λήψη τους.
Τρόποι αντιμετώπισης
- Καλούμε τον πάροχο μας και του ζητάμε να μας δημιουργήσει φραγή σε όλα τα πενταψήφια νούμερα ώστε να μην μπορούμε να δεχτούμε κάποιο μήνυμα από τον οποιονδήποτε πενταψήφιο αριθμό.
- Επισκεπτόμαστε την εφαρμογή της ΕΕΤΤ Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης όπου κάνουμε αναζήτηση με τον πενταψήφιο που μας έστειλε το κάθε μήνυμα και βρίσκουμε τα στοιχεία του παρόχου.
- Καλούμε τον πάροχο του πενταψήφιου αριθμού και απαιτούμε ευγενικά εξηγήσεις σχετικά με το πως βρέθηκε ο τηλεφωνικός μας αριθμός στην λίστα του παρόχου του πενταψήφιου και ενημερώνουμε ότι θα αποστείλουμε καταγγελίες σε όλες τις αρμόδιες αρχές.
Αρμόδιες Αρχές
Τι προτείνει η ΕΕΤΤ
Η ΕΕΤΤ, με αφορμή τη μεγάλη αύξηση καταγγελιών το τελευταίο διάστημα, σχετικά με Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης (YΠΠ) και ειδικότερα, αυθαίρετες χρεώσεις μέσω 5ψήφιων αριθμών αυξημένης χρέωσης, απευθύνει στους καταναλωτές τις ακόλουθες συστάσεις:
- Προστατεύετε κάθε συσκευή που συνδέεται στο Διαδίκτυο, εγκαθιστώντας ειδικό πρόγραμμα προστασίας από ιούς, εάν δεν διαθέτει ήδη. Επίσης, “κατεβάζετε” τακτικά τις ενημερώσεις, ώστε να αναβαθμίζετε το επίπεδο ασφαλείας της συσκευής σας. Επιλέξτε το πρόγραμμα προστασίας αποκλειστικά από επίσημα «app stores».
- Μην παρακάμπτετε τις ρυθμίσεις ασφαλείας της συσκευής, ώστε να μην καθίσταται ευάλωτη σε κακόβουλο λογισμικό. Επισημαίνεται ότι, η εγκατάσταση κακόβουλου λογισμικού σε κινητές συσκευές συχνά δεν γίνεται αντιληπτή από τον χρήστη και συνεπάγεται κινδύνους, όπως η αποστολή μηνυμάτων σε αριθμούς αυξημένης χρέωσης, χωρίς τη βούλησή του.
- “Κατεβάζετε” εφαρμογές μόνο από επίσημα «app stores». Συνιστάται να διαβάζετε προσεκτικά τους όρους, πριν εκχωρήσετε στην εφαρμογή το δικαίωμα πρόσβασης και χρήσης των προσωπικών δεδομένων (π.χ. αριθμοί τηλεφώνων, SMS, φωτογραφίες) που έχετε αποθηκεύσει στο κινητό τηλέφωνό σας.
- Πριν καταχωρήσετε τον αριθμό του κινητού τηλεφώνου σας σε διαδικτυακούς τόπους ή εφαρμογές για να εγγραφείτε ή να συμμετάσχετε σε ΥΠΠ, διαβάζετε προσεκτικά τους όρους και το κόστος. Το ίδιο ισχύει και για υπηρεσίες που προσφέρονται ή διαφημίζονται μέσω ηλεκτρονικών και έντυπων ΜΜΕ.
- Διαβάζετε προσεκτικά τους όρους διαφημιστικών καταχωρήσεων και ελέγχετε εάν αφορούν σε συνδρομητική υπηρεσία ή υπηρεσία που ολοκληρώνεται σε περισσότερα από 1 SMS κ.λπ.
- Το μηνιαίο κόστος για συνδρομητικές ΥΠΠ δεν πρέπει να υπερβαίνει τα €20 ανά υπηρεσία (αριθμό), πλέον του αναλογούντος ΦΠΑ, εκτός εάν έχετε δηλώσει διαφορετικό όριο.
- Επιλέγετε τη φραγή, είτε σε όλες τις ΥΠΠ, είτε σε ορισμένες αριθμοδοτικές σειρές, ανάλογα με τη χρήση. Για την ενεργοποίηση της φραγής, επικοινωνήστε με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας στην οποία είστε συνδρομητής.
- Σε περίπτωση που διαπιστώσετε αδικαιολόγητες χρεώσεις στον λογαριασμό του κινητού τηλεφώνου σας, επικοινωνήστε με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας στην οποία είστε συνδρομητής.