Που “σκαλώνει” η παραχώρηση των δέκα περιφερειακών λιμανιών

30 Ιανουαρίου 202009:37

Σε θέματα όπως το αντισταθμιστικό/ανταποδοτικό τέλος που θα πληρώνει κάθε υποπαραχωρησιούχος στον κατά τόπους Οργανισμό Λιμένος έχει σκαλώσει, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, η σχετική νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου Ναυτιλίας.

Η παραπάνω ρύθμιση, έχει σκοπό να αλλάξει το μοντέλο αξιοποίησης των δέκα περιφερειακών λιμένων που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας και είναι τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Ελευσίνας, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου, Καβάλας, Κέρκυρας, Λαυρίου, Πάτρας και Ραφήνας.

Ειδικότερα, η με την προώθηση της ρύθμισης, ουσιαστικά ανατρέπεται το μοντέλο που είχε νομοθετήσει η προηγούμενη κυβέρνηση στις αρχές του 2019.

Η προηγούμενη κυβέρνηση και το μοντέλο που είχε υιοθετήσει αυτή, προέβλεπε μόνο υποπαραχωρήσεις δραστηριοτήτων και όχι πωλήσεις οργανισμών λιμένων όπως έγινε με το λιμάνι του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.

Μάλιστα, για ορισμένα λιμάνια, όπως της Αλεξανδρούπολης, της Πάτρας, του Ηρακλείου, της Ηγουμενίτσας και της Καβάλας έχει εκδηλωθεί σοβαρό επενδυτικό ενδιαφέρον, με τους Αμερικάνους να φλερτάρουν σοβαρά με το λιμάνι της πρωτεύουσας του Έβρου, ενώ έντονο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο όμιλος Γκριμάλντι, για τα λιμάνια του Ηρακλείου, της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας.

Τόσο στο υπουργείο όσο και στο ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται πως δεν έχουν καταλήξει στις αλλαγές που θα γίνουν και αυτό γιατί η ρύθμιση της προηγούμενης κυβέρνησης, η οποία προέβλεπε πως εκτός από το οικονομικό αντάλλαγμα που θα καταβάλλει ο επενδυτής/υποπαραχωρησιούχος που θα αναλάβει μια δραστηριότητα  σε κάποιο λιμάνι, θα πληρώνει και ετήσιο αντισταθμιστικό τέλος στον οικείο οργανισμό λιμένος που μπορεί να ξεπερνά και το 5% των ακαθάριστων εισπράξεων. 

Πάντως, υπενθυμίζεται πως ο υπουργός Ναυτιλίας  υποστήριξε πρόσφατα πως οι πρώτοι διαγωνισμοί για την παραχώρηση περιφερειακών λιμανιών θα γίνουν «μέσα στο 2020». Η κυβέρνηση, με τη ρύθμιση, θα επιτρέπει όπως προαναφέρθηκε και την πώληση του οργανισμού λιμένα, όπως π.χ. συνέβη με τον ΟΛΠ , αν και στα περισσότερα λιμάνια θα παραχωρηθούν επιμέρους δραστηριότητες.

Μια περίπτωση που θα μπορούσε να μεταβιβαστεί ο οργανισμός λιμένα είναι αυτή της Αλεξανδρούπολης. Στο παρελθόν είχε υποστηριχθεί από το ΤΑΙΠΕΔ πως ο διαγωνισμός για το συγκεκριμένο λιμάνι μπορεί να βγει μαζί με τον αντίστοιχο για το λιμάνι τις Καβάλας, καθώς είναι γειτονικά και συμπληρωματικά. Ψηλά στη λίστα του Ταμείου βρίσκονται και τα λιμάνια Ηγουμενίτσας (λόγω του εμπορευματικού σταθμού και του επιβατικού λιμένα) και της Κέρκυρας (κυρίως λόγω της μαρίνας).

Αρθρογράφος

mm
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr