Στην διευθυνση oikoniki pragmatikotita υπαρχει ενα ενδιαφερον αρθρο του Γιαννη Σχιζα με τιτλο “ΔΙΟΔΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΑΓΡΙΟΥΣ”.
Επειδη με αφορα και προσωπικα παραθετω ολοκληρη την πρωτη παραγραφο: “Την Άνοιξη του 2008 είχε δημιουργηθεί θέμα σχετικά με την ιδέα να μην πετάς ένα μη εξαντλημένο εισιτήριο των μέσων μαζικής μεταφοράς (μμμ) αλλά να το αφήνεις κάπου για να το χρησιμοποιήσει κάποιος άλλος, στα νόμιμα περιθώρια της μιάμιση ώρας…Η ιδέα, που κυκλοφόρησε ευρύτατα με το σύνθημα «ΚΑΝΕ ΤΟ ΠΑΣΑ» , σήμαινε φυσικά μικρότερες εισπράξεις για τα μμμ, πράγμα που όξυνε ακόμη περισσότερο τα προβλήματα βιωσιμότητας των δημοσίων συγκοινωνιών. Τότε κάποιοι από εμάς τους οικολογούντες – Σακιώτης, Παπαθεοδωρόπουλος, Κουρουζίδης, Δραγούμης, Επιτροπάκη κλπ.– ταχθήκαμε εναντίον της ΠΑΣΑΣ και εναντίον του «πάσα ένα», που θεωρούσε ότι η λύση των κυκλοφοριακών ζητημάτων μπορεί να έχει σχέση με την εισπρακτική υπονόμευση των μμμ”
Ας αρχισουμε απο το “ανοιγμα” των διοδιων. Αυτο που ενωνε πολιτες απο ολους τους πολιτικους χωρους αλλα και κοινωνικους και επιστημονικους φορεις ηταν η άρνηση καταβολής διοδίων σε εναν συγκεκριμμενο δρομο εξαιρετικα επικινδυνο του οποιου η κατασκευη δεν ειχε καν ξεκινησει. Θεωρουσα και θεωρω την αντιδραση αυτη επιβεβλημενη και δικαιη.
Την ιδια στιγμη ειχα σαφεστατη αντιρρηση στην πρωτοβουλια της “πασας” γιατι ακριβως οπως λεει και το αρθρο του Γιαννη Σχιζα θεωρούσε ότι η λύση των κυκλοφοριακών ζητημάτων μπορεί να έχει σχέση με την εισπρακτική υπονόμευση των μμμ. Μια κινηση που δεν ειχε καμμια εμφανη αιτια (την προσφατη αυξηση τιμης των εισιτηριων πχ) και δεν επαιρνε συλλογικη μορφη που θα την εκαναν αποδεκτη ως κινηση διαμαρτυριας με συγκεκριμμενο στοχο και διαρκεια. Αλλα οχι μονο για αυτο. Πιστευα και πιστευω πως οι πολιτες πρεπει να αποκτησουν ατομικη και συλλογικη συνειδηση των δημοσιων αγαθων και η γενικευμενη τακτικη του “δεν πληρωνω” κινειται ακριβως στην αντιθετη κατευθυνση της ατομικης στασης απαξιωσης του δημοσιου χωρου.
Ο Γιαννης Σχιζας θεωρει οτι η κατασταση αλλαξε. Οπως λεει “Σήμερα, τα πράγματα έχουν αλλάξει ριζικά. Η «άρνηση πληρωμής» είναι εργαλείο αντίστασης σε μια κυβέρνηση που παραβιάζει ασύστολα το Σύνταγμα. Που αναγγέλλει τις αποφάσεις της στο να αλλάξει ΜΟΝΟΜΕΡΩΣ τους όρους εργασίας και το ελληνικό κράτος-πρόνοιας, δηλαδή ανεξάρτητα από οποιαδήποτε διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη. Που εμφανίζεται ως υπερ-εργοδότης , παραβιάζοντας την ελευθερία διαπραγμάτευσης των οικονομικά δρώντων ατόμων, απειλώντας ακόμη και την μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων, το εφάπαξ, τους μισθούς του ιδιωτικού τομέα, τις συντάξεις”
Προφανως η κατασταση εχει αλλαξει. Προφανως και οι δηλωσεις Ρέππα για «τζαμπατζήδες, αντικοινωνικούς και υπονομευτές» υποστηρικτές του κινήματος ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ ειναι εξοργιστικες. Ωστοσο η αποψη μου ειναι οτι ακριβως επειδη η κατασταση αλλαξε, ακριβως επειδη η χωρα μας ειναι στην δινη μιας πολυπλευρης κρισης επιβαλλεται οσο ποτε οι πολιτικες δυναμεις και ιδιαιτερα η Αριστερα να προστατευσει την κοινωνικη συνοχη και να αρνηθει την ευκολια του κοινωνικου αυτοματισμου. Την λειτουργια και την συντηρηση των αυτοκινητοδρομων, την λειτουργια και την συντηρηση των ΜΜΜ της Αθηνας δεν προκειται ως παγκοσμια πρωτοτυπια να την πληρωσει το ΔΝΤ, το μεγαλο κεφαλαιο, η Κυβερνηση του Γεωργιου Α. Παπανδρεου. Μεσω απλα της φορολογιας θα την πλήρωσει η μανα μου απο τα Προσφυγικα της Πατρας που εχει χρονια να περασει διοδια και ουδεποτε μπηκε στο Μετρο της Αθηνας.
Συνεπως “ναι” στις δικαιολογημενες συλλογικες αντιδρασεις των πολιτων απεναντι σε απαραδεκτες αυξησεις που πληττουν τις πιο αδυναμες κοινωνικες ομαδες, “οχι” σε λογικες κατεδαφισης του δημοσιου χωρου και της κοινωνικης συνοχης αλλα και της εναπομεινουσας νομιμοτητας.
*Πολιτικός Μηχανικός ΜSc
Μέλος Πανελλαδικής Πολιτικής Επιτροπής της Δημοκρατικής Αριστεράς και Συντονιστής της Οργάνωσης Πάτρας.
Πηγή: Πολιτική Επιθεώρηση
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, για την συλλογή στατιστικών στοιχείων και την διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας σας.
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Tι είναι τα Cookies;