Στο «κόκκινο» οι σχέσεις Λαφαζάνη – Σταθάκη για τον TAP

22 Ιουνίου 201513:44
Σε τεντωμένο σχοινί βρίσκονται τις τελευταίες ημέρες οι σχέσεις του υπουργού Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Παναγιώτη Λαφαζάνηκαι του υπουργού Οικονομίας κ. Γιώργου Σταθάκη. Μια έντονη διαμάχη υποβόσκει με αφορμή την έγκριση του «σχεδίου συμμετοχής του κοινού για το έργο του “Διαδριατικού Αγωγού φυσικού αερίου, Trans Adriatic Pipeline, ΤΑΡ”» από τον κ. Σταθάκη (αρ. πρωτ. 60211/04.06.2015).
 
Το υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης εμφανίζεται έκπληκτο, σαν να το «χτύπησε» …κεραυνός εν αιθρία, καθώς όπως αναφέρουν στελέχη του, δεν υπήρξε καμιά σχετική ενημέρωση για το θέμα από το υπουργείο Οικονομίας.
 
Η έγκριση του σχεδίου είναι ένα από τα προαπαιτούμενα που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης προκειμένου να προχωρήσουν οι διαδικασίες για τη δανειοδότηση της εταιρείας «Trans Adriatic Pipeline, AG.», η οποία θα κατασκευάσει τον αγωγό που θα μεταφέρει το αζέρικο αέριο από την Κασπία στην Ελλάδα.
 
Το υπουργείο Οικονομικών εξέδωσε την απόφαση στο πλαίσιο της αρμοδιότητάς του για επενδυτικά έργα που ανήκουν στην κατηγορία των στρατηγικών επενδύσεων. Η απόφασή του, αν και μπορεί να επιταχύνει τις διαδικασίες για την κατασκευή του αγωγού, κρίνεται από το υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης ως ανασχετική των εν εξελίξει διαπραγματεύσεών του με την εταιρεία. Αυτή την περίοδο ο κ. Λαφαζάνης και οι συνεργάτες του, συνομιλούν με την εταιρεία κατασκευής του ΤΑΡ, προκειμένου να κερδίσουν όσο το δυνατόν περισσότερα οι αγρότες που δραστηριοποιούνται στις περιοχές διέλευσης του αγωγού, αλλά και το ελληνικό Δημόσιο.
 
Ειδικότερα, ο κ. Σταθάκης με την απόφασή του εγκρίνει ότι η διαβούλευση που έχει κάνει η εταιρεία «Trans Adriatic Pipeline, AG.» πληροί τις προϋποθέσεις του κανονισμού 347/2013. Ο ευρωπαϊκός κανονισμός βάζει πολύ αυστηρές προϋποθέσεις για τον τρόπο που πρέπει να γίνεται η ενημέρωση και η διαβούλευση του κοινού, των θιγόμενων, και μη, πολιτών από ενεργειακά έργα. Κι αυτό διότι πρέπει να διασφαλίζεται μεγάλο ποσοστό συναίνεσης ώστε να είναι σίγουρο ότι το έργο θα προχωρήσει και θα υλοποιηθεί.
 
Πάντως, ο πρόεδρος του Αγροτικού Συλλόγου Δήμου Καβάλας κ. Θεμιστοκλής Καλπακίδης, με επιστολή που απέστειλε την περασμένη Δευτέρα προς τον κ. Λαφαζάνη και τους βουλευτές του νομού, καταγγέλλει ότι δεν έγινε σωστή διαβούλευση, ούτε σωστή ενημέρωση.
 
Παράλληλα, καταγράφεται ένα παράδοξο. Όπως φαίνεται στην απόφαση του υπουργείου Οικονομίας, ο φάκελος με τα στοιχεία που έλαβε υπόψη για να εγκρίνει την ορθότητα της διαβούλευσης, κατατέθηκε από την εταιρεία ΤΑΡ AG στις 19.03.2014.
 
Η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) όμως, εκδόθηκε έξι μήνες αργότερα (12.09.2014). Τρεις μήνες μετά, τον Δεκέμβριο του 2014, η εταιρεία κατέθεσε αίτηση τροποποίησής των περιβαλλοντικών όρων, εξαιτίας των αλλαγών που ήθελε να κάνει στη χάραξη του αγωγού κτλ.
 
Είναι αξιοσημείωτο ότι η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που έχει κατατεθεί στο υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης για την τροποποίηση της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, περνάει και αυτή από διαβούλευση, με ημερομηνία λήξης 23.06.2015, δηλαδή μεθαύριο Τρίτη.
 
Πάντως, η εταιρεία, σύμφωνα με την απόφαση του κ. Σταθάκη, εξαιτίας της οποίας οι σχέσεις του με τον κ. Λαφαζάνη δεν διανύουν την καλύτερη περίοδο, «οφείλει να συνεχίσει τη διενέργεια διαβουλεύσεων με τους εμπλεκόμενους φορείς μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας τροποποίησης της ΑΕΠΟ». Πρέπει επίσης να διατηρεί σε λειτουργία ιστότοπο όπου «θα παρέχει πληροφορίες για το έργο, το χρονοδιάγραμμα αυτού, τον καθορισμό της όδευσης του αγωγού και τη διαβούλευση με ευρύ φάσμα ενδιαφερόμενων μερών, όπως είναι οι εθνικές, οι περιφερειακές και οι δημοτικές αρχές, οι τοπικές κοινότητες και οι ΜΚΟ».
πηγή: kathimerini.gr

Αρθρογράφος

mm
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr