Το λιγότερο ατελέσφορη προμηνύεται η προσπάθεια του οικονομικού επιτελείου να εισπράξει έσοδα τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ από την επιβολή του νέου ειδικού τέλους, μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ, καθώς οι αντιδράσεις δήμων και πολιτών, αλλά και τα σοβαρά λάθη που έχουν προκύψει στον υπολογισμό του τέλους σε δεκάδες χιλιάδες περιπτώσεις, τορπιλίζουν τη σχετική απόπειρα.
Την ίδια στιγμή μάλιστα, η τύχη του τέλους αναμένεται να καθοριστεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), με τη σχετική εκδίκαση να έχει προγραμματιστεί για τις 2 Δεκεμβρίου. Σχετικές προσφυγές κατά της νομιμότητας του μέτρου έχουν μέχρι σήμερα κατατεθεί από το σωματείο «Ελληνες Φορολογούμενοι», σε συνεργασία με την ανώνυμη εταιρεία Eurocapital, αλλά και από τον ίδιο τον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών.
Οι εν λόγω φορείς επιχειρηματολογούν κατά του τέλους τονίζοντας, μεταξύ άλλων, ότι παραβιάζεται η αρχή της φοροδοτικής ικανότητας του κάθε φορολογούμενου πολίτη (άρθρα 4 και 25 του Συντάγματος), καθώς η φορολογική υποχρέωση πρέπει να είναι ανάλογη της φοροδοτικής ικανότητας του κάθε πολίτη. Αυτό διότι «επιβάλλει αδιακρίτως τον ίδιο φόρο (τέλος ακινήτων) σε όλους τους ιδιοκτήτες ακινήτων (δομημένων επιφανειών), με μόνα κριτήρια την τιμή ζώνης και την παλαιότητα του ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου, χωρίς να συνυπολογίσει και το πραγματικό ετήσιο εισόδημα του κάθε ιδιοκτήτη ακινήτου, το οποίο κατά κοινή πείρα είναι ουσιωδώς διαφορετικό». Το γεγονός, συνεχίζουν οι προσφεύγοντες, ότι «δύο φορολογούμενοι ιδιοκτήτες ακινήτων έχουν ένα ακίνητο της ίδιας αντικειμενικής αξίας και παλαιότητας με το ίδιο εμβαδόν τετραγωνικών μέτρων δεν σημαίνει, άνευ ετέρου, ότι έχουν και την ίδια οικονομική δυνατότητα να καταβάλλουν και τον ίδιο ετήσιο φόρο, λαμβανομένου υπ’ όψιν ότι το ακίνητο δεν τους αποφέρει εισόδημα». Σύμφωνα με τους προσφεύγοντες στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο, παραβιάζεται και η αρχή της απαγόρευσης της διπλής φορολογίας.
Μέχρι τότε όμως οι ιδιοκτήτες κατοικιών καλούνται να επιλέξουν τη στάση που θα τηρήσουν αναφορικά με την πληρωμή ή όχι του ειδικού τέλους. Αυτό καθώς οι προθεσμίες των λογαριασμών της ΔΕΗ που τους έχουν αποσταλεί λήγουν αρκετές ημέρες νωρίτερα από την εκδίκαση της νομιμότητας του μέτρου, ενώ και το οικονομικό επιτελείο αποκλείει την ακύρωσή του. Επιπλέον, αρκετοί ιδιοκτήτες που προσανατολίζονταν στην πληρωμή στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, μόνο του ποσού που αντιστοιχεί στο ηλεκτρικό ρεύμα, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι σύμφωνα με σχετική γνωμοδότηση του νομικού συμβουλίου του κράτους, κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό.
Οσον αφορά τα λάθη που έχουν διαπιστωθεί, η σύσταση του Δημοσίου προς τους ιδιοκτήτες είναι να πληρώσουν τον λανθασμένο λογαριασμό και στη συνέχεια να ζητήσουν από την εφορία επανεξέτασή του, ώστε να διαπιστωθεί το λάθος και να καταβληθεί η διαφορά. Μεταξύ των συνηθέστερων λαθών είναι οι αναντιστοιχίες στα τετραγωνικά μέτρα, επί των οποίων υπολογίζεται το ειδικό τέλος. Αυτό προέκυψε από την αποστολή λανθασμένων στοιχείων από τους δήμους στη ΔΕΗ. Επιπλέον, λάθη έχουν παρατηρηθεί και όσον αφορά τον συντελεστή παλαιότητας, αλλά και όσον αφορά την αντικειμενική τιμή ζώνης, βάσει της οποίας προκύπτει και η επιβάρυνση ανά τ.μ. Σύμφωνα με τις δημοτικές αρχές, δεν υπήρξε το χρονικό περιθώριο για να γίνει διασταύρωση των στοιχείων που αφορούσαν τα τετραγωνικά μέτρα του κάθε ακινήτου, με αποτέλεσμα να υπάρχουν λάθη.
Το πρόβλημα προκύπτει από το γεγονός ότι η χώρα στερείται ακόμα και σήμερα οργανωμένου κτηματολογίου και επί της ουσίας από το ότι η πολιτεία δεν γνωρίζει τα ακριβή στοιχεία των ακινήτων της χώρας. Γι’ αυτό άλλωστε στο νομοσχέδιο περί τακτοποίησης αυθαιρέτων, ενός ακόμα εισπρακτικού μέτρου που κινδυνεύει να απορριφθεί από τη δικαιοσύνη, εισάγεται και η έννοια της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου. Σε πρώτη φάση αυτό θα ισχύσει για κάθε ακίνητο με οικοδομική άδεια που εκδόθηκε από την 1η Ιανουαρίου του 2011, από την οποία θα δημιουργείται ένας φάκελος, ο οποίος θα περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία του κτιρίου, άδειες, εγκεκριμένα σχέδια, κατόψεις, στατικές μελέτες, οπτικό υλικό από όλους τους χώρους τους ακινήτου.
Περνώντας στα παλιότερα ακίνητα, η θέσπιση του Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης, το οποίο πρέπει να διαθέτει κάθε ακίνητο άνω των 50 τ.μ. που αποτελεί αντικείμενο ενοικίασης, ή πώλησης, σε συνδυασμό και με την υποχρέωση βεβαίωσης από μηχανικό για την πολεοδομική νομιμότητα εκάστου ακινήτου που τελεί υπό πώληση, αποτελούν τις δύο πρωτοβουλίες της πολιτείας για τη δημιουργία ενός πιο αξιόπιστου αρχείου των περίπου 3,5 εκατ. ακινήτων της χώρας. Ταυτόχρονα, με τις κινήσεις αυτές εκτιμάται ότι θα αυξηθεί η φορολόγηση των ακινήτων, αφού τα δηλωθέντα στοιχεία θα είναι τα πραγματικά, χωρίς «κρυφές» σοφίτες, ημιυπόγεια κτλ
Του Νικου Χ. Ρουσανογλου
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, για την συλλογή στατιστικών στοιχείων και την διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας σας.
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Tι είναι τα Cookies;