Νέα ερωτήματα για το μέλλον της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες για 35 έτη, για την οποία η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί, προκαλεί απόφαση του υπουργού Υποδομών, που δίνει τη δυνατότητα μεταφοράς του συνόλου του προσωπικού της εταιρείας σε υπηρεσίες του Δημοσίου.
Η απόφαση αναφέρει πως ο αριθμός των προς κάλυψη θέσεων ανέρχεται σε 226, παρά το γεγονός πως οι εργαζόμενοι στην Εγνατία Οδό είναι τώρα 195 και από τις αρχές του έτους θα έχουν μειωθεί σε 182.
Σύμφωνα με την απόφαση, 143 θέσεις είναι διαθέσιμες σε υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών, 19 στην Αττικό Μετρό στη Θεσσαλονίκη, 11 στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης και 53 στον ΟΣΕ.
Σε ό,τι αφορά τον ΟΣΕ δίνεται η δυνατότητα μεταφοράς 4 μηχανικών Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης στην Κοζάνη, παρά το γεγονός πως εδώ και πέντε έτη δεν υπάρχει καν γραμμή τρένου. Έμπειροι σιδηροδρομικοί μιλώντας στο Economistas υποστήριζαν πως αδυνατούν να αντιληφθούν τους λόγους για τους οποίους είναι απαραίτητη η μεταφορά 4 μηχανικών στην Κοζάνη ή 11 στην περιοχή της Λάρισας.
Εκτροχιασμός διαγωνισμού;
Πηγές με καλή γνώση του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού τονίζουν πως η απόφαση του Χρήστου Σπίρτζη έχει έντονο προεκλογικό άρωμα διότι στέλνει το μήνυμα στους εργαζόμενους της Εγνατίας πως θα συνεχίσουν να εργάζονται στο Δημόσιο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Προσθέτουν πως η ενέργεια, αποσκοπεί στον εκτροχιασμό του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας και αποτελεί ένα ακόμα επεισόδιο στη διαμάχη μεταξύ υπουργείου Υποδομών και ΤΑΙΠΕΔ. Το μέγεθος της διαμάχης μάλιστα αποτυπώθηκε στην πρώτη έκθεση ενισχυμένης εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία δημοσιεύθηκε τον περασμένο μήνα.
Στην έκθεση η Επιτροπή έκανε λόγο για σημαντικές καθυστερήσεις στο διαγωνισμό για την Εγνατία, επιρρίπτοντας ευθύνες στη διοίκηση της εταιρείας και το υπουργείο Υποδομών.
«Κυριολεκτικά καμία πρόοδος δεν σημειώνεται στο διαγωνισμό λόγω διάφορων καθυστερήσεων που αποδίδονται είτε στην Εγνατία Α.Ε. είτε στο υπουργείο Υποδομών», τονίζουν οι Ευρωπαίοι στην έκθεση.
Ο ρόλος της Εγνατίας
Η απόφαση του κυρίου Σπίρτζη δημιουργεί ερωτήματα και για το ρόλο της Εγνατίας Οδού μετά την ολοκλήρωση της παραχώρησης, δεδομένου πως ο υπουργός έχει αναφέρει κατ’ επανάληψη πως η εταιρεία θα αναλάβει εποπτικό ρόλο.
Εκτός από τις 53 θέσεις για τους εργαζόμενους της Εγνατίας, τις επόμενες ημέρες αναμένεται να οριστικοποιηθεί η μετάταξη άλλων 170 εργαζόμενων στον ΟΣΕ από διάφορες δημόσιες υπηρεσίες.
Παρά τις εκτεταμένες παρεμβάσεις που έχουν γίνει στον ΟΣΕ τα τελευταία έτη, ο οργανισμός εξακολουθεί να καταγράφει σημαντικές ζημιές. Σύμφωνα με τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις οι ζημιές του ομίλου ΟΣΕ το 2017, ανήλθαν σε 14,4 εκατομμύρια ευρώ προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων, παρά το γεγονός πως ο οργανισμός έλαβε κρατική επιχορήγηση ύψους 45,5 εκατομμυρίων ευρώ.
Οι αυξήσεις στα διόδια
Λίγες ώρες πριν την έκδοση της απόφασης για τις μετατάξεις εργαζομένων, ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Εγνατίας Οδού, Απόστολος Αντωνούδης, ανέφερε πως η αύξηση στα διόδια του αυτοκινητόδρομου αναβάλλεται.
Οι αυξήσεις, που θα ανέλθουν κατά μέσο όρο σε ποσοστό 67%, προβλέπονται από απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών. Σύμφωνα με την ίδια απόφαση, πρόκειται να εφαρμοστούν από την πρώτη Ιανουαρίου του 2019.
Μιλώντας σε μέσα ενημέρωσης της Θεσσαλονίκης, ο κος Αντωνούδης, ο οποίος διορίστηκε από τον Χρήστο Σπίρτζη, ανέφερε πως ακόμα δεν έχει εγκριθεί η νέα τιμολογιακή πολιτική από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (DG Move) και ως εκ τούτου δεν είναι δυνατό να ισχύσουν οι αυξήσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Κομισιόν ζητάει η έκθεση της τιμολογιακής πολιτικής να περιλαμβάνει και τις εκπομπές ρύπων που θα προκύψουν από τους κινητήρες των οχημάτων τα οποία θα κινούνται στην Εγνατία Οδό.
Αν και αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση, η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού κινδυνεύει με εκτροχιασμό, παρά το γεγονός πως έχει εκδηλωθεί έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Είναι ενδεικτικό πως έχουν σημειωθεί μεγάλες καθυστερήσεις στην κατασκευή και λειτουργία 18 νέων μετωπικών σταθμών διοδίων. Καθυστερήσεις παρατηρούνται και στη λειτουργία πλευρικών σταθμών διοδίων, όπως στο Ωραιόκαστρο, ο οποίος αν και είναι έτοιμος δεν λειτουργεί, καθώς δεν έχει εκδοθεί ακόμα απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών.
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, για την συλλογή στατιστικών στοιχείων και την διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας σας.
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Tι είναι τα Cookies;