Η ίδρυση, η οργάνωση, η διοίκηση και η λειτουργία των σχολείων της Αργυρούπολης και η πνευματική κίνηση στην περιοχή (1723-1923)
Στο βιβλίο αυτό εξετάζεται η ίδρυση, η οργάνωση-διοίκηση και η λειτουργία των σχολείων της Αργυρούπολης του Πόντου και η πνευματική κίνηση στην περιοχή της επαρχίας Χαλδίας κατά το χρονικό διάστημα 1723-1923.
Με βασική παραδοχή ότι η εξέταση ενός ιστορικού φαινομένου πρέπει να ενταχθεί στο γενικότερο πλαίσιό του, επιχειρείται και η διερεύνηση της εκπαιδευτικής κατάστασης στην ευρύτερη περιοχή του Πόντου την περίοδο της οθωμανικής κυριαρχίας.
Η παρούσα μελέτη αποτελείται από την εισαγωγή και τέσσερα κεφάλαια.
Στην εισαγωγή καταγράφεται το ιστορικό, το κοινωνικό και το θεσμικό πλαίσιο και παρουσιάζεται η οργάνωση της παιδείας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία.
Το πρώτο κεφάλαιο αναφέρεται στη γεωγραφική οριοθέτηση, στη διοικητική διαίρεση της Αργυρούπολης του Πόντου (Gümüşhane) και της περιοχής της Χαλδίας, στην εξέλιξη της Εκκλησίας και στις ιδιομορφίες της μητρόπολης Χαλδίας. Επίσης παρουσιάζεται η λειτουργία και το καθεστώς διοίκησης των μεταλλείων καθώς και η συμβολή των αρχιμεταλλουργών στην περιοχή και καταγράφονται και αναλύονται τα στατιστικά στοιχεία του πληθυσμού και της εκπαίδευσης στην Αργυρούπολη του Πόντου.
Στο δεύτερο κεφάλαιο επιχειρείται μία γενική ανασκόπηση της εκπαίδευσης των ελληνορθοδόξων στον Πόντο. Η ανάλυση επικεντρώνεται στις κυριότερες σχολές της ελληνικής παιδείας. Στο τρίτο κεφάλαιο καταγράφεται, αναλύεται και σχολιάζεται η λειτουργία των σχολείων στη μητροπολιτική/διοικητική έδρα.
Πιο συγκεκριμένα διερευνάται η ίδρυση, η οργάνωση και η λειτουργία του Φροντιστηρίου και του Παρθεναγωγείου της Αργυρούπολης αντίστοιχα, καταγράφεται η λειτουργία της Εφορίας των Σχολείων της Αργυρούπολης στο πλαίσιο της κοινοτικής δομής και παρουσιάζονται ορισμένα στοιχεία για την παρεχόμενη μουσουλμανική εκπαίδευση στην πόλη.
Το τέταρτο κεφάλαιο επικεντρώνεται στην πνευματική κίνηση της Αργυρούπολης και της ευρύτερης περιοχής. Παρουσιάζονται τα σημαντικότερα εκπαιδευτικά ιδρύματα που λειτούργησαν στις μονές και στην επαρχία Χαλδίας και εξετάζεται η σωματειακή οργάνωση της Αργυρούπολης και των Αργυρουπολιτών που μετανάστευσαν σε άλλες περιοχές. Έπειτα καταγράφονται οι γενικές διαπιστώσεις και τα κυριότερα συμπεράσματα της εργασίας, τα οποία μπορούν να φανούν χρήσιμα στους ερευνητές της Ιστορίας της Εκπαίδευσης και σε όσους ενδιαφέρονται για την Ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού.
Ο συγγραφέας είναι πτυχιούχος της Παιδαγωγικής Ακαδημίας Αλεξανδρούπολης, του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Δ.Π.Θ., κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ., με ειδίκευση στη Σχολική Παιδαγωγική, κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών του Τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών του Δ.Π.Θ., με ειδίκευση στις σπουδές στον Παρευξείνιο Χώρο και διδάκτωρ του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. Υπηρετεί ως μόνιμος εκπαιδευτικός στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
Με εκτίμηση
Μιχάλης Σπανίδης
Εκδότης-Βιβλιοπώλης
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies, για την συλλογή στατιστικών στοιχείων και την διασφάλιση της καλύτερης εμπειρίας σας.
Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Tι είναι τα Cookies;